אתונו של בלעם

בדרך בה אדם רוצה ללכת, שם מוליכים אותו. ה' לא רצה שבלעם ילך עם נציגי בלק; אך לאחר שבלעם התעקש ללכת, ה' נעתר לו. ומזה אנחנו למדים: כי לאדם ניתנה בחירה חופשית למרות שהכל בידי שמים..

 

יש בעלי חיים שהפכו להיות מפורסמים כבר בחייהם. חיה כזו היא אתונו של בלעם, שהתפרסמה בשל העובדה שהיא פתחה את פיה והתחילה לדבר. הביטוי "ויפתח ה' את פי האתון" הפך להיות חלק מהלקסיקון הישראלי כביטוי לאדם שמדבר שטויות. מי הייתה אתונו של בלעם ומה היא אמרה?

הנה הסיפור: בלק בן ציפור, מלך מואב חושש שעם ישראל שלפני זמן קצר יצא ממצרים, עומד להילחם איתו, נוקט ביוזמה מקורית, הוא שולח משלחת מכובדת לבלעם בן בעור, נביא גוי בעל כוח מיסטי. בבקשה כי הוא יבוא אליו ויקלל את עם ישראל. בחלום הלילה, האלוקים מופיע ומזהיר את בלעם שלא ללכת עם המשלחת. נציגי בלק חוזרים בידיים ריקות. מלך מואב לא מתייאש ושולח משלחת שניה; שוב נגלה האלוקים בחלום, אך הפעם הוא מעניק לבלעם את האישור המיוחל כשהוא מזהיר אותו כי "אך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה". סיפור האתון מתרחש בדרך, תוך כדי שבלעם עושה את דרכו יחד עם המשלחת המכובדת של זקני מואב כדי לקלל את עם ישראל. המלאך נעמד בדרך מול בלעם. האתון ראתה אותו אך בלעם לא ראה את המלאך; האתון סטתה מהדרך וירדה אל השדה, ובלעם – שלא הבין מדוע היא עשתה זאת – היכה בה. הדרך התפתלה ועברה דרך שביל מגודר, ושבו הופיע המלאך וחסם את דרכה של האתון. הפעם היא נצמדה לקיר תוך שהיא לוחצת את רגלו של בלעם, ושוב היכה אותה בלעם. כאשר הם עברו דרך שביל צר ביותר והמלאך הופיע בפעם השלישית, לא נותרה לאתון המסכנה כל ברירה והיא רבצה ארצה. גם בפעם הזו היכה אותה בלעם.

אך אז אירע הנס. "ויפתח ה' את פי האתון ותאמר לבלעם: מה עשיתי לך כי היכתני זה שלוש רגלים (פעמים)?" היא השתמשה בביטוי שלוש רגלים כדי לרמוז לו שהוא מתכנן לקלל אומה החוגגת את שלושת הרגלים – פסח, שבועות וסוכות אלוקים כועס על בלעם שמסכים ללכת לבלק כדי לקלל את עם ישראל. אבל למה? האם ה' בכבודו ובעצמו לא התגלה אליו בחלום והרשה לו להצטרף אליהם? המדרש מסביר כי בדרך בה אדם רוצה ללכת, שם מוליכים אותו. ה' לא רצה שבלעם ילך עם נציגי בלק; אך לאחר שבלעם ביקש שוב ושוב, ה' נעתר לבקשתו. ומזה אנחנו למדים: כי לאדם ניתנה בחירה חופשית למרות שהכל בידי שמים, אבל חוץ מיראת שמים, אלוקים מייעץ לאדם לבחור בחיים ובתורה, אבל האדם בסופו של דבר מחליט מה יהיה גורלו. ביום ראשון הקרוב נצום את צום שבעה עשר בתמוז, הפותח את שלושת שבועות האבלות על חורבן הבית, שנחרב בגלל שנאת חינם, נוסיף במעשים של אהבת חינם ונזכה תיכף ומיד ממש לבניית בית המקדש השלישי והגאולה השלימה.

שבת שלום!

content_editor

השאירו תגובה