פורים עם חב"ד

הסופר הרב שניאור זלמן ברגר חזר מפורים באילת נפעם. ברשמים אישיים על הכתב הוא משחזר את ימי הפורים בצילם של השלוחים בעיר הדרומית • שלוחי הרבי פועלים באינטנסיביות יום יום, שעה שעה, לטובת הפצת היהדות.

הייתי ראיתי והתפעלתי משלוחי הרבי באילת. פעלתי עם משפחתי בימי הפורים באילת לצד שליח הרבי הרב מענדי קליין ובני ביתו, ראיתי את כיבוש אילת והסביבה והתפעלתי משלוחי הרבי העומדים בראש הפעילות העניפה – הרב יוסף הכט רבה הראשי של אילת, והרב מענדי קליין מנהל בית חב"ד אילת ועמם שלוחים נוספים, ולצידם חסידי חב"ד ומקורבים תושבי אילת, ועשרות תמימים אשר הגיעו במיוחד לימי הפורים מישיבות חב"ד צפת, מגדל העמק וקרית גת וכולם יחד פעלו במסירות מדהימה סביב השעון וחילקו בפורים 15,000 משלוחי מנות.

נתחיל מהצצה למפקדה:  בית חב"ד המרכזי באילת – ברחוב רודד 6 – הוא כתובת לכל תושב ולכל תייר בכל עניין בגשמיות וברוחניות כל ימות השנה ובפורים – קומת הקרקע הפכה לבית מלון עבור עשרות תמימים מישיבות חב"ד שבאו לכבוש את מחנות צה"ל במרחב אילת והסביבה, וגבולות ירדן ומצרים.

בקומת הכניסה –המשרד של ר' מענדי הפך למפקדה ממנה מנוהל מבצע פורים מבית חב"ד ועד גבולות מצרים וירדן. במהלך ימי הפורים המפקדה נודדת במהירות בין המשרד, הרכב של מענדי, ובית משפחת קליין בלופית 13.

והקומה העליונה – אליה מופנים המונים, אשר כל היום מבקשים לדעת היכן ומתי קריאת המגילה, וכמוני כך כל בני המשפחה הענפה של מענדי המתארחים אצלו, זכו להשיב להמונים המטלפנים ללא הרף: "בית חב"ד, רודד 6, כל שעה עגולה, בלילה עד 1 אולי 2… וביום מהמניין הראשון ב7 בבוקר עד השקיעה".

מלבד בית חב"ד המרכזי יש עוד בתי חב"ד ומוסדות האחראים על מהפכת פורים בעיר, אך היריעה קצרה מהכיל ונתמקד בפעילות בקרב אנשי כוחות הביטחון וההצלה; אילת כידוע נמצאת על הפינה הדרום מזרחית של ישראל וכידוע הרבי עודד פעמים רבות לתת דגש לחיילים המוצבים בגבולות, ובית חב"ד אילת מיישם זאת בפועל לאורך גבולות ירדן ומצרים והפעילות מבוצעת עם חיילי האוויר היבשה והים, לצד פעילות עם שוטרי משמר הגבול, כיבוי אש וגם פעילות-פורים ענפה ומתואמת לקהלים ייחודים – עולים חדשים, מאושפזים ורבים אחרים.

בתשפ"ב, פורים חל בחמישי, וחיילים רבים יוצאים לסופ"ש כבר בחמישי בשעות לפני הצהרים, וכדי לא לפספס את אלפי החיילים המוצבים בגזרת אילת והסביבה, עשרות תמימים הגיעו ליעדים בתענית אסתר, קראו במגילה ושימחו את החיילים, שברו את הצום ועשו את הלילה אי שם בבסיסי צה"ל והשכם בבוקר קמו לקיים את מצוות פורים עם החיילים. ובמבצע הענק הזה, בו עשרות תמימים כובשים את גזרת אילת, נטלו חלק גם רבנים צבאיים, מפקדים, קצינים ועוד חיילים עם רצון טוב לסייע לשלוחים והתמימים לבצע את הוראות הרבי בקרב חיילי צה"ל בגבולות, בהרי אילת וברחבי הדרום.

במקביל פעלו חוליות חב"דיות רבות באילת והסביבה הקרובה. וכדי להדגים את הפעולות אכתוב רק ציוני דרך לפעולות החוליה בה השתתפתי כבעל קורא, ולצדי הנהג המסור התמים דניאל טובול מאילת, ועמנו כמה מילדיי, ויחד פעלנו לחלק משלוחי מנות ולהביא שמחה בבחינת ופרצת… קדמה ונגבה, קדמה ונגבה  – לחיילים ולשוטרים המוצבים בגבולות מזרח ודרום. החוליות החב"דיות וכך גם החוליה שלנו, פעלו עד שעות מאוחרות בלילה, ובמשך כל היום מהבוקר ועד השקיעה והכל בלו"ז מרשים ומתוכנן בפיקודו של מענדי ושלוחים וחסידים נוספים, אשר ניהלו מרחוק את כל החוליות, ודאגו ברוך ה' לפתרונות לכל מצב שנוצר בשטח.

הנה ציוני דרך במבצע פורים של החוליה שלנו אשר החלה בפעילות עם סיום מנחה של תענית אסתר: מלון דן, בית חב"ד לתיירים, מכבי אש, מג"ב. וב-23.00 חתמתי את פעילות החוליה בקריאת המגילה בבית חב"ד המרכזי.

בוקר… שחרית בבית חב"ד, הרב הכט קורא במגילה, ומיד יוצאים למבצעים:

קריאה אישית לחייל שנפצע יום קודם ומאושפז בבית הרפואה יוספטל, מפקדת אוגדה 80 בהשתתפות סגן אלוף – קצין מודיעין ראשי של האוגדה, בסיס חיל הים – משלוחי מנות תוך כדי 'הקפצה' של עשרות חיילים עם סירות לתוך הים, מג"ב- בלילה קראנו להם מגילה, יצאו למשמרת לילה בגבולות ירדן ומצרים, ישנו מעט והשכימו לקריאת המגילה. והסבב נחתם בקריאת המגילה בפעם השמינית ביממה זו, בחצר בית משפחת קליין, למשתתפי סעודת פורים.

כל הפעילות הזו תכפילו בצוותים רבים אשר פעלו סביב השעון…

סעודת פורים.

השלוחים הרב מענדי רעייתו חני והילדים ועמם בני המשפחה המורחבת מארחים כרצון איש ואיש, האירוח בסגנון מדהים, במסירות ובמאור פנים עד לפרטים הקטנים והכנת המטעמים ברמה קולינרית גבוהה אך תוצרת בית, בושלה במקביל לניהול מבצע פורים באילת אשר אין שני לו. צוות נשים בפיקודה של חני קליין ובסיוע רעייתי חני והבנות ומפעם לפעם גם השליח ר' מענדי מצטרף להכנות – עמלו סביב השעון על הכנת סעודת פורים מפוארת טעימה ומרשימה עבור מאות מוזמנים מכל החוגים הגילאים והעדות, הכול כאמור תוצרת בית אבל עם טיפים ורעיונות שהתקבלו משף מקצועי. ומה יעשו הילדים במשתה פורים? לצד מתכונים מרשימים, יש פעילות לילדים, מופעלת על ידי בנות המשפחה הענפה, וכך בין מנה למנה דגים ובשר, הילדים מקבלים מנה ומנה של יהדות וחסידות באמצעות פעילות יצירתית.

חוגגים סעודת פורים

המונים, מתחלפים, רוקדים, שרים, שמחים, מתחפשים  אוכלים דגים ובשרים, מתכונים מרשימים, מוזמנים מחופשים מביאים בקבוקים

בחורים תמימים הפועלים בבסיסים, אברכים אילתים, עולים ותיירים
רוסים וצרפתים, פליטים ועשירים, אישים ובכירים.
ובבתים אחרים, שלוחים חוגגים עם המונים והשירים נשמעים מעבר להרים והגבולים הסובבים.

 

קרן אור אחת ליום שישי, שושן-פורים – אחד המקומות הפופולריים באילת הוא קניון האייסמול – אשר במרכזו מגרש החלקרח ומסביב חנויות גדושות בתיירים מארץ הקודש ומרחבי הגלובוס, ובכניסה לקניון – דוכן תפילין המאויש כל יום חול, וביום שישי האחרון, הבן שלי הפעיל את הדוכן מספר שעות, כאשר מפעם לפעם מצטרפים אליו שלוחים, אברכים ותמימים, ובכל רגע נתון היו מספר יהודים ליד הדוכן, אחד מניח, השני באמצע שמע ישראל והשלישי מוריד את התפילין. וזו רק פינה מוארת אחת באילת אשר השלוחים בה עושים בוודאי נחת רוח רב למשלח.

קרן אור נוספת לשבת עם השליח הרב מענדי קליין. לקראת כניסת שבת נוסעים לבית כנסת רשב"י בשכונת שחמון – השכונה הדרומית ביותר בישראל, שם הרב קליין מכהן כרב בית כנסת, ומוסר שיעורים יומיים. תפילת קבלת שבת בנוסח מרוקאי אוטנטי ודלתות בית הכנסת בהעתק מדויק מבתי כנסת בקזבלנקה ואגאדיר של פעם, גבוהות מאוד, עשויות ברזל בצבע תכלת עם קישוטים מוזהבים. קבלת שבת בנוסח מרוקאי, ולאחר מזמור שיר ליום השבת, שמעו המתפללים שיחת הרבי מהשליח הרב קליין. קינחנו עם סעודת ליל שבת בהשתתפות עשרות אורחים. ובשבת – תפילות בבית חב"ד הגדוש במתפללים, ולפני קריאת התורה – הרב מענדי הודה לכל הנוכחים על ההירתמות המדהימה למבצע פורים והבהיר כי צועדים קדימה ובמידי במבצעים מיוחדים לקראת יום הולדת הרבי – 120 שנה, ובמקביל לחלוקת מצות שמורה לפסח. ולאחר מכן התוועדות עם הרב יוסף הכט שליח הרבי ורבה הראשי של אילת, אשר התרפק על זכרונות מהתוועדויות בחגים אצל הרבי. ומנחה מעריב בבית כנסת 'היכל שלמה', ובו מידי שבת סעודה שלישית הופכת להתוועדות חסידית עם הרב קליין.

ימי הפורים והשבת הסתיימו. אבל חשוב לציין – לא כל יום פורים – באילת יש קבוצת שלוחים מסורים ונתונים לענייני הרבי, ולצדם אנ"ש, ומקורבים אשר פועלים באינטנסיביות יום יום, שעה שעה, לטובת הפצת היהדות והחסידות לנחת רוח הרבי וכולם יחד כובשים את אילת מידי יום ביומו כל ימות השנה, במהפכה יהודית-חסידית אמיתית.

 הסיקור באדיבות אתר COL

content_editor

השאירו תגובה